Stage Amerika - Reisverslag uit Dublin, Verenigde Staten van Jeff Roover - WaarBenJij.nu Stage Amerika - Reisverslag uit Dublin, Verenigde Staten van Jeff Roover - WaarBenJij.nu

Stage Amerika

Door: Jeff de Roover

Blijf op de hoogte en volg Jeff

03 Juni 2015 | Verenigde Staten, Dublin

De eerste dag:

Hallo,
De vliegreis is goed verlopen. Een beetje vertraging door slecht weer boven Amerika. Toen ik was geland en door de douane was ben ik opgehaald door mijn stage baas Bart van Ruiten. Toen was het nog 2 uur rijden naar de boerderij. Onderweg zijn we gaan eten bij een restaurant. Daar kwamen dan de vrouw van Bart (Linda van Ruiten) en zijn dochter van 1 jaar naartoe (Zoë). Toen kon ik al wat kennis maken met hun. Daarna zijn we naar de boerderij gereden en heb ik een korte rondleiding gekregen. daarna hebben ze me verblijf plaats laten zien. Dat was een klein hutje op de boerderij Met een keuken, Badkamer, wc, slaapkamer en een klein woonkamertje.

De tweede dag was op een zondag, Daardoor hoefde ik nog niet veel te doen. ik heb sochtends meegekeken hoe hij de koeien voert en hoe hij de kalfjes drinken gaf. En een rondleiding over heel het bedrijf gedaan. Daarna zijn we naar zijn huis gegaan waar we verder kennis hebben gemaakt. Hun wonen 1 km van de boerderij af. Daarna zijn we naar de ouders van Linda gegaan. Daar heb ik me goed vermaakt.

Week 1:
Maandag en dinsdag heeft bart nog beter uitgelegd hoe het voeren moest en heb ik een deel zelf gevoerd. De kalfjes heb ik dan ook drinken gegeven. Daarna hebben we samen wat gewerkt. En de beregening aangezet. Dat was nodig omdat de mestwater reservaat overstroomde door de velen regen dat ze hebben gehad. ze hebben ruim 10cm regen gehad in een paar dagen. Daardoor was de peddel waar de koeien in zaten erg nat en modderig. Daarom heb ik met een sleep de peddels gedaan waardoor het weer beter opdroogt. Want sinds ik er ben heeft het niet meer geregend. Dan hebben we wat kafjes over gedaan en hok uitgemest en zuiver gespoten. En nu laten drogen zodat er morgen weer kalven in kunnen na het op strooien.

Woensdag en Donderdag heb ik sochtend de kafjes gevoerd en de koeien. Daarna heb ik in de ligboxenstal en in de peddels bij het voer rek de mest weggeschoven. De mest droogt daarna op en kan over het land verspreid worden als vaste mest. Ook kan ik vanaf nu gebruik maken van me bedrijfsauto waar ik de 6 weken stage in mag rijden. zo kan ik me zelf bevoorraden. We hebben ook koeien gesoldeerd die droog moesten en die koeien ingeënt. Het bevalt me erg goed op stage en ik mag genoeg zelf doen.

Op Vrijdag en Zaterdag heb ik sochtends de koeien gevoerd en heb ik in de peddels van de koeien de mest op een hoop geschoven door middel van een kulverbakje. daarna heb ik met de vereiker de mest op een hoop gezet. ook heb ik met de verreiker dat gedaan bij de peddel van het jongvee. Dan zijn we ook nog wat spullen gaan halen voor de drinkesbak van de kleine kalfjes en nog wat voor de verreiker. Ook heb ik de mest uit de ligboxenstal geschoven. En ook de kalfjes brok gegeven. Ook ben ik vrijdag avond met de stagebaas naar een eetcafé gegaan waar regelmatig Nederlanders komen. Die heb ik nu ook beter leren kunnen. Morgen word de tweede snee gemaaid en gelijk gebaald.

Zondag ochtend heb ik de koeien gevoerd. Daarna zijn ze begonnen met de 2de snee maaien. die maaien ze en kneuzen ze door een rollenkneuzer en dan gooien ze het gelijk op een rug. een uur later begonnen ze te persen. de balen worden niet ge;lijk gewikkeld met plastic. smiddags begonnen we de balen op te ruimen. die laaiden we met een verreiker op de wagen en dan brachten we ze naar de boerderij. daar zette we ze met een verreiker in een wikkelmachine die de plastic wikkeld. maar dan in een slurf. het waren 233 balen.

Week 2:
Maandag heb ik sochtend gevoerd en de kalfjes drinken gegeven. daarna kreeg ik vrij omdat ik zondag gewerkt had en omdat me stage baas ergens heen moest.

Dinsdag heb ik sochtends weer gevoerd en een mix gemaakt voor te voeren van katoenzaad, conalazaad en eiwitmeel. daarna hebben we de beregening aangezet. daarna zijn we naar de maïs gaan kijken die hij aangekocht had en nog naar een boerderij wisten kijken.

Woensdag en donderdag ochtend heb ik weer gevoerd en de kalfjes melk gegeven. Daarna hebben we de beregening weer aangezet op het land. ook heb ik weer de ligboxen stal uitgeschoven met de verreiker en de kalfjes over gedaan en uit geselecteerd. ook hebben we de koeien uitgeselecteerd die droog moesten en welke in de close-up groep moesten. Dan heb ik ook weer een mix gemaakt van katoenzaad, conalazaad en eiwitmeel. Ook hebben we de sproeisysteem gemaakt die de koeien om de 5 min. nat sproeit. Dit doen ze omdat het zo warm is.

Vrijdag en Zaterdag ochtend heb ik de koeien gevoerd en de kalfjes drinken gegeven en de ouderen kalfjes brok. Vrijdagmiddag ging me stage baas naar Nederland. Nu moet ik het werk doen met een andere Nederlandse man die in de buurt woont. Daarna ben ik het terrein gaan bloten en heb ik in de peddels de mest op een hoop gekulverd.

Zondag en maandag heb ik niks bijzonders gedaan. 's ochtends gevoerd en de kalfjes drinken gegeven. Daarna de ligboxen stal uitschuiven en de ouderen kalveren brok en maïs gegeven. Maandag middag heb ik de regeninstallatie aangezet omdat er weer veel regen op komst is en anders lopen de waterreservaten over.

Dinsdag en Woensdag heeft het bijna heel de dag geregend. Ik heb die dagen ook niks bijzonders gedaan. sochtends de koeien en kalven gevoerd. en smiddags de ligboxenstal uitgeschoven.

Donderdag en Vrijdag heb ik ook niks bijzonders gedaan omdat het nog erg nat was overal. Er is rond de 50mm gevallen. Sochtends ook weer gevoerd en de kalven gedaan. smiddags de ligboxenstal uitgeschoven.

Zaterdag heb ik sochtends gevoerd en de kalfjes gedaan. smiddags heb ik de ligboxenstal uitgeschoven . daarna heb ik de buiten peddels met een sleepje gesleept. dit is voor dat het sneller opdroogt en dat de sront verspreid is zodat het kan opdrogen. Zondag heb ik sochtends gevoerd en de kalven gedaan.

maandag tot en met vrijdag heb ik iedere ochtend gevoerd en de kalfjes drinken gegeven. iedere middag heb ik de koeienstal uitgeschoven. Ik heb dinsdag een mix gemaakt van katoenzaad, conalazaad en eiwitmeel.
Donderdag hebben we weer de beregening aangezet omdat het zo droog is. en vrijdag heb ik zand in de boxen gedaan van de koeienstal.

Zaterdag heb ik sochtends de koeien gevoerd en kalfjes gedaan. smiddags heb ik de ligboxenstal uitgeschoven. zondag heb ik het zelfde gedaan.

Maandag heb ik sochtends gevoerd en de kalfjes gedaan. smiddags de ligboxenstal uitgeschoven en zand in de boxen gedaan. daarna ben ik nog bij een bedrijf in de buurt gaan kijken met willem. Savonmds ben ik gaan eten bij een Nederlander die hier al langer woont. Savonds waren ook bart en linda weer thuisgekomen.

Dinsdag heb ik sochtends de koeien gevoerd en de kalfjes gedaan. Smiddags zijn heb ik een stuk op de boerderij gebloot. Savonds zijn we gaan bbqen met een andere Nederlander die in de buurt 4 jaar op een bedrijf heeft gewerkt maar hij ging weer vergoed terug naar Nederland.

Woensdag ochtend heb ik gevoerd en de kafjes gedaan. daarna heb ik samen met bart koeien uitgezocht bij de droge koeien die binnen 21 dagen moesten gaan kalven. smiddags heb ik de ligboxenstal uitgeschoven en de mest bij het voerhek in de peddels weggeschoven. daarna zijn we naar een bedrijf gaan kijken van 2400 koeien.

Donderdag en Vrijdag heb ik sochtends gevoerd en de kalfjes gedaan. Smiddags heb ik de koeienstal uitgeschoven. Vrijdag hebben we vaarzen uit de wei geselecteerd die meer als 180 dagen drachtig waren. die hebben we naar het bedrijf toe gereden. Vrijdag avond zijn we gaan uiteten waar meerdere nederlanders waren. dat was een erg gezellige avond. Vrijdag zijn ze ook begonnen met het gras maaien. dit laten ze nu 5-6 dagen liggen voor hooi van te maken.

Zaterdag heb ik sochtends gevoerd en daarna was er een optocht in de stad omdat het 4 juli is. dat is een feestdag voor heel amerika. we hebben in de optocht meegelopen voor de melkfabriek om de boeren te promoten. we deelden dan ook yogurt sticks uit. smiddags heb ik de ligboxenstal uitgeschoven en daarna zijn we terug gegaan naar de stad. er waren veel dingen te doen. zoals rommelmarkt en veel andere dingen. vooral voor de kinderen veel speel toestellen.

Zondag heb ik 'S ochtends gevoerd en de kalfjes gedaan. 'S middags zijn we naar een poolparty gegaan van vrienden van bart en linda.

Maandag heb ik 's ochtends gevoerd en de kalfjes gedaan. 'S middags heb ik de ligboxenstal uitgeschoven en hebben we de koeien nagekeken of de oornummers klopte. als ze er maar 1 inhadden deden we er een nieuwe bij.

Dinsdag heb ik 's ochtends gevoerd en de kalfjes gevoerd. Daarna heb ik een pre mix gemaakt. 'S middags heb ik rond de reservaten gebloot.

Woensdag heb ik 's ochtends gevoerd en de kalfjes gedaan. Daarna hebben we de kleine kalfjes ingeënt en bij de peddel van die kalfjes voor het voerhek schoon geschoven. 's middags zijn we naar een stad in de buurt geweest om rond te kijken. Deze dag was mijn laaste stage dag. Het had vandaag ook meer als 100mm geregend.

  • 05 Juni 2015 - 13:43

    M. Bogaerts:

    hallo Jeff,

    zo te horen ben je al aardig ingeburgerd.
    geef je ogen goed de kost zodat je het maximale uit je stagetijd kunt halen.

    met vriendelijke groet,

    M.Bogaerts

  • 07 Juni 2015 - 18:25

    Anja Mertens:

    De 1e week is goed verlopen zie ik wel Jeff. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Veel succes en plezier in je stageperiode.
    Fam. Mertens

  • 09 Juli 2015 - 17:22

    Linda Van Ruiten:

    Hi,
    We enjoyed having Jeff here in Texas as our intern, he worked very hard and did a great job. We have also read over this waar Ben jij nu page and we approve what he wrote.
    Bart and Linda van ruiten
    Vanruitendairy.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Dublin

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Juni 2015

Stage Amerika
Jeff

Actief sinds 03 Juni 2015
Verslag gelezen: 782
Totaal aantal bezoekers 1445

Voorgaande reizen:

03 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: